Skip to main content

In de kerk exposeert Anouk Bijsterbosch.

Het liefst werk ik ‘en plein air’     

door Joke van der Molen –Sinke       Anouk4

Drie maanden heeft de Apeldoornse kunstenaar Anouk Bijsterbosch ervoor uitgetrokken om haar ‘Zomertentoonstelling’ in de Grote Kerk voor te bereiden. Rigoureus een streep door haar agenda, even geen leerlingen begeleiden in haar studio. Anouk spaarde er voor om deze maanden zonder inkomen te kunnen overbruggen. Nu geniet ze van de tijd om te doen wat ze het liefste doet, schilderen. In de tentoonstelling die begint op 20 juli, zal veel recent werk van Anouk te zien en te koop zijn. 

“Ik werk het liefst ‘en plein air’, ik laad mezelf weer op en heb tijd om over nieuwe projecten na te denken. Waar ik buiten schilder? Overal waar ik de kans krijg. Ik reis graag naar Italië of ga een week naar een vriendin in Frankrijk. Maar ook hier op de Veluwe doe ik heel veel inspiratie op.” 

Zo kan het dus zijn dat je Anouk ‘s morgens vroeg bezig ziet de flarden mist op de Uddelse heide vast te leggen. “Plein airs zijn kleine werken, sfeerimpressies, notities in licht en kleur. Sommige ervan werk ik later, in de studio, uit op een groter doek. Als ik door kan werken, schilder ik zo twintig doeken in een maand.” 

Als ik Anouk bezoek in de Florence Studio in de Nettenfabriek aan de Spoorstraat, hangen daar al enkele doeken klaar voor de expositie in de Grote Kerk. Heel divers werk: een landschap met ondergaande zon, de rivier de Arno in Florence bij avondlicht en een levensgroot zelfportret waarop ze aan het werk is achter haar schildersezel. Tot mijn verrassing heel ander werk dan de schilderijen van haar leerlingen, die ik vorig jaar in de Grote Kerk zag. 

“Dat waren kopieën van oude meesters”, legt Anouk uit. “Om te leren vrij te schilderen moet je eerst de techniek beheersen. Het bestuderen en kopiëren van de oude meesters is hiervoor een goede training. Dat is in de muziek niet anders. Natuurlijk is muzikaliteit belangrijk, maar die kun je niet aanleren. Als je er mee geboren bent, heb je er niets aan als je zangtechniek niet klopt. Heb je die onder de knie, dan kan je in alle vrijheid je muzikale gang gaan.

Anouk, die haar opleiding deed in Groningen, Madrid en Florence, gaat graag naar musea en concerten. Ze haalt veel inspiratie uit kunst en muziek. “Het meest essentiële uit de (schilder)kunst heb ik geleerd van bevriende musici en mijn Russische leraren. Mijn studio en schilderspullen zijn belangrijk, maar mijn vriendschappen zijn toch het meest waardevol.” 

Haar vrienden, familie en leerlingen hoopt Anouk te zien bij de opening van de tentoonstelling op 20 juli in de Grote Kerk. “Abbie Vandivere, restaurator in het Mauritshuis, die ik leerde kennen tijdens het TV programma 'De Nieuwe Vermeer’, komt de tentoonstelling openen. De muziek wordt verzorgd door Mitch Raemaekers en Virgile van Essche.

Het belooft een hele mooie start van mijn solotentoonstelling te worden. Ik kan haast niet wachten.”

Anouk5